sunnuntai 27. tammikuuta 2013

"Valitse jokin seuraavista otsikoista ja kirjoita roolipeleistä tai -pelistä"


"Keväällä 1992 yhtenä ylioppilaskirjoituksen äidinkielen koetehtävänä oli roolipeliaiheinen tehtävä. Silloin aiheesta kirjoitti 771 kokelasta, joista 50 oli naispuolisia. Miespuolisten ylioppilaskokelaiden keskuudessa aihe kuului neljän suosituimman joukkoon, naispuolisilla se oli toiseksi epäsuosituin. (Ylioppilasaineita 1992, 28-29 ja 208-209.)"

Lähde: Leppälahti (2002), sivu 65.

(c) Mtv3

Maguksen lukijakyselyt

Törmäsin roolipelilehti Maguksen lukijakyselyihin, joista vanhin oli vuodelta 1993. Vastaajamäärät lienevät olleet pieniä, kun niitä ei ole mainittu. Täten näiden tulosten hyödyntäminen omassa tutkimuksessani on kyseenalaista, mutta pitäähän vanhan parran näitä tarkastella!


Lukijat vanhenevat

Vuonna 1993 lukijoiden keski-ikä on 16,1 vuotta (nuorta sakkia!), kun vuonna 2001 ikäjakauma oli seuraava:

ikä %
10-15 14,0 %
16-20 38,0 %
21-26 42,0 %
26-30 6,0 %


Kahdeksassa vuodessa keski-ikä on noussut 20,2 vuoteen. Lukijakunta vanhenee!

Samoja pelejä pelataan vuodesta toiseen

Vuonna 1993 lukijoiden suosituimmat pelit olivat RuneQuest (125 pistettä, vastaajat saivat antaa 1-5 pistettä suosikkipeleilleen), KERP (117 p.), Cyberpunk 2020 (99 p.) ja Rolemaster (52 p.). Ottaen huomioon D&D:n hurjan myynnin, on jännä ettei se pääse kärkisijoille. Kolme suosituinta peliä ovat olleet suomennettuja pelejä, englanti kun ei välttämättä tällä ikäjakaumalla ole vielä kunnolla hallussa.

Vuonna 2001 suosituimmat pelit olivat RuneQuest (28 % vastaajista pelaa sitä), Rolemaster (26 %), KERP (25 %), Cyberpunk 23 %, Call of Cthulhu 20 % sekä (A)D&D 11 %. Samat pelit näkyvät pysyvän suosiossa!



PS. mainoksena todettakoon, että monia vanhoja roolipelejä saa pilkkahintaan Fantasiapeleistä. Osta nuoruutesi takaisin!

lauantai 26. tammikuuta 2013

Miksi roolipelaamista harrastetaan? (osa 1: suljetut kysymykset)

Syitä roolipelaamiseen kysyttiin niin avoimilla kuin suljetuilla kysymyksillä. Tämä on itseäni eniten kiinnostava kohta tutkimuksessani, joten tulen täydentämään tätä viestiä askel askeleelta. (3.2.2013 alun perin ajattelin kirjoittaa kaikki tähän tekstiin, mutta päädyinkin jakamaan tekstin osiin)

Lue tarkempi analyysi tästä! Tämä teksti koskee yleisesti pöytäroolipelejä pelanneita, kun tarkemmassa analyysissä huomioin onko vastaaja kokeilija vai aktiivipelaaja.


©2012-2013 ~dges

Valmiit kysymykset

Suljettujen kysymysten taustateoriana käytettiin löyhästi ideaa pelaamismotivaatioiden jakamisesta kolmeen eri tyyppiin: ongelmanratkaisijoihin, eläytyjiin ja voimapelaajiin. Jos olet kiinnostunut roolipelaamisteorioista, niin suositttelen tutustumaan Masonin (2004) ja Pohjolan (2004) artikkeleihin pelaamismotivaatioista kirjasta "Beyond Role and Play" (1).


Yksittäisiä suljettuja vastauksia katsottaessa hauskuus nousee tärkeimmäksi pelaamisen syyksi. 88,1 % vastaajista (n=363) ilmoittaa sillä olevan melko tai erittäin paljon merkitystä pelaamiselle. Mielenkiintoisempaa on että 4,7 % vastaajista ettei sillä ole vaikutusta pelaamiseen. Ovatko he ns. HC-pelaajia, joille eläytyminen on tärkeämpää, tai pelaavatko he vain kaverien takia? Tämä kohta vaatii selvästi monimuuttaja-analyysiä!

Kun katsotaan yllä olevaa taulukkoa, niin kaikki kysytyt tekijät ovat saaneet melko paljon kannatusta. Vähiten kannatusta saivat draaman pelaaminen ja kavereiden säännöllinen tapaaminen, mutta niillä on ollut melko tai erittäin paljon vaikutusta lähes puolelle vastaajista. Alustavasti tulkittuna roolipelaamiseen on monia päällekkäisiä motiiveja.

Tässä vaiheessa en voinut olla tekemättä faktorianalyysiä (principal componen analysis, varimax rotation with Kaiser normalization). Sen mukaan yllä olevat 11 muuttujaa näyttäisivät tilastollisesti muodostavan kaksi ryhmää eli faktoria. Näitä ryhmiä kun tarkastelee, niin meneekin sormi suuhun. Millä nimellä sinä kutsuisit näitä ryhmiä?

Itse päädyin seuraavanlaiseen tulokseen. Ainoat asiat jotka eivät lataudu ensimmäiseen faktoriin, ovat "powerplaying" ja aiempi scifi-/fantasiaharrastuneisuus. Täten ensimmäinen faktori kuvaa roolipelaajia yleisesti, kun taas toinen faktori kuvaa roolipelaajia, jotka ovat tulleet kuvioihin esim. tietokoneroolipelien kautta ja he haluavat jatkaa vastaavaa hahmojen kehittämispeliä roolipeleissäkin (draama, eläytyminen ja mysteerit eivät heitä kiinnosta). Tämä vaatii jatkoanalyysiä ja on luultavasti ainakin osittain mennyt metsään. Nyt kuitenkin tämä tutkija painuu nukkumaan!






(1) Fourfold Waytaxonomyn (Blacow 1980) mukaan pelaamismotivaatiot voidaan jakaa neljään luokkaan: "wargamer", "powergamer", "storyteller" ja "role-player". James Wallis (1995) puolestaan luettelee neljä pelityyliä seuraavasti:  "puzzle-solver" (salapoliisipelaaminen), "type-play" (roolien pelaaminen), "personality-play" (hahmon kehittäminen) ja "mask-play" (improvisointi). 

Turun koulukunnan manifestin (Pohjola 1999) luettelo koostuu puolestaan "eläytyjistä", "simuloijista", "dramatisoijista" sekä "pelaajista". Harviainen (2003) puolestaan taulukoi eläytyjät (hienosti sanottuna "immersion") kolmen ulottuvuuden suhteen: eläytyykö pelaaja a.) hahmoonsa, b.) maailmaan ja c.) tarinaan. Esim. "Powergamer" ei eläydy mihinkään, vaan haluaa keskittyä pelin voittamiseen.

Vaikuttaakin siltä, että teoriat menevät päällekkäin ja joudun luomaan oman yhteenvedon niistä. Harmillisesti en ollut tutustunut aiheeseen kovin syvällisesti ennen aineistoni keruuta. Onneksi siinä on avoin vastauskenttä, jotta voin selvittää mikä malleista kuvaisi parhaiten aineistoani.





torstai 24. tammikuuta 2013

Minkä ikäisenä roolipelaaminen aloitetaan?

Vastaajien (n=361) keskuudessa roolipelaaminen aloitetaan n. 12-17-vuoden ikäisenä. Kuvaaja on melko normaalijakautunut huipun ollessa 14-v. kohdalla. Nuorin aloitusikä on ollut 4 vuotta (henkilö kertoo isoveljensä sekä kavereidensa pelanneen aktiivisesti) ja vanhin 31 vuotta, joten hajonta on laajaa (muistakaa vastaajien ikäjakauma!).

Yhtenä hypoteesina halusin tarkistaa onko roolipelien aloitusikä muuttunut ajan myötä johonkin suuntaan (esim. 90-luvulla pelaaminen aloitettiin ala-asteella ja nykyään aikuisiällä). Aloitusikä ei korreloinut vastaajan iän kanssa (r=.017, p=0.753), joten sen perusteella näin ei ole.

keskiviikko 23. tammikuuta 2013

Ropecon 2012 koskevat kysymykset

Kuten lienee jo tullut selväksi, tämä tutkimus tehtiin osana Ropecon 2012 kävijäkyselyä. Kiitos kuuluukin mm. Einolle, joka yhtenä pääjärjestäjänä auttanut paljon kyselyn toteutumisessa.

Tässä olisin karkeaa analyysia Ropecon 2012 tapahtumaa koskien. Eino luultavasti täydentää tämän pidemmälle, sillä tämän datan tarkoitus on tehdä Ropecon 2013:sta entistä loistokkaampi!


Keitä Ropeconissa käy?

Kyselyyn osallistuneista vain kuusi (1,5 %) ei aikonut osallistua Ropecon 2012 tapahtumaan. Täten tätä blogia seuraamalla olet saanut jo vastauksen tähän kysymykseen.

Ropecon järjestettiin vuonna 2012 yhdeksättätoista kertaa. Noin neljännes (24,1 %) vastaajista oli ensimmäistä tai toista kertaa tapahtumassa, noin puolet (54,5 %) olivat 1.-5. kertaa tapahtumassa ja vain 15,5 % vastaajista oli käynyt tapahtumassa yli 11 kertaa. Iän korrelaatio käyntikertoihin on melko ilmiselvää ottaen huomioon vastaajien ikärakenteen (r=.492 p=.039). Kävijäjoukko vaikuttaisi olevan uusiutuvaa porukkaa vaikka konkareitakin löytyy joukosta.

"Jos sinulla on lapsia, ottaisitko heitä mukaan Ropeconiin?" kysymykseen vastasi 203 vastaajaa.
Vastaajista 111 ilmoitti että ottaisi, 41 ilmoitti ettei ota (joista 17 ilmoitti syyksi lasten olevan liian nuoria), 24 vastasi ehkä, 21 totesi ettei ole lapsia (joista 14 ottaisi mukaan jos olisi). 23.1.2013: Tämä vaatisi tarkennuksen onko lapsia vai ei, nyt kello on liikaa, enkä jaksa korjata tätä kohtaa :)


Mitä Ropeconissa aiotaan harrastaa?

Vastausten perusteella modernit lautapelit ja pöytäroolipelit ovat suosituimmat harrastuskohteet Ropecon 2012:ssa. Moderneja lautapelejä varmasti aikoi pelata 29,5 % vastaajista ja mahdollisesti 45,5 %. Vastaavat luvut pöytäroolipelien kohdalla olivat 22,9 % ja 46,4%. Muiden harrastusten kohdalla luvut laskevat selkeästi. Jos kysyttyjä tietokopelejä ei huomioida, niin loppujen harrastusten kohdalla "kyllä" ja "ehkä" vastaukset yhteenlaskettuna harrastusaikomus pyöri 49,1-21,9 % välillä. Tarkemmat luvut näkyvät alla olevasta kuvaajasta.



Mistä Ropeconista oli kuultu?

Tämä tieto kiinnostaa tietysti Ropeconin valtaisaa mainososastoa, sillä mainosrahaa tapahtumaan on palanut miljoonia (tämä oli sarkasmia, jos joku ei sitä tajunnut). Noin puolet (53,8 %) sanoivat kavereiden vaikuttaneen Ropeconiin lähtemiseen. Myös Ropeconin www-sivut ja Facebook olivat jossakin määrin vaikuttaneet paikalle tuloon. Kaikki kysytyt mainoskeinot ovat saaneet joitakin henkilöitä lähtemään tapahtumaan, mutta tärkein vaikuttaja Ropeconiin tuloon on tämän lähteen perusteella puskaradio eli kaverit.

75 vastaaja kirjoitti kommentteja tulosyihin. Vain kahdeksan vastaajaa nosti ohjelman jollakin tavalla tulosyykseen, kun 24 mainitse syyksi kaveripiirin ja 19 ilmoitti Ropeconissa käynnin olevan ilmiselvää. Desucon sai kolme mainintaa. Kuusi vastaajaa ilmoitti ettei käytä Facebookia, mikä kuvaa kyseisen tiedotuskanavan vaikutusvallasta.

Muutamia kommentteja:

”Tutuntuttu harrasti larppausta, ja fantasiakirjallisuuden innokkaina harrastajina päädyimme aikoinamme veljen kanssa jotain kautta Ropeconiin katselemaan, josko roolipelaus olisi päheätä.” (id127, nainen, 19-v.)

”jos kaverit jättäisi tulematta olisi kynnys saapua iso” (141, M31)

”Mikään ei voi vaikuttaa päätökseeni, sillä Coniin tullaan aina <3 Läpi harmaan kivenkin, tai portaalin.” (216, N23)




Vapaaseen kommenttikenttään tuli 113 vastausta. Ne olivat hyvin hajanaisia, joten se luovutetaan sellaisenaan conitealle. Moni kehui tapahtumaa, monet järjestelyasiat saivat parannusehdotuksia ja jonkin verran tuli ohjelmaehdotuksia, mm. salamurhaajaturnausta pyydettiin takaisin kolmessa vastauksessa ja lapsille toivottiin ohjelmaa. Henkilökohtaisesti kiinnitin huomiota muutamaan vastaukseen, jossa toivottiin 1-2 tunnin kokeilupelejä.

Ehkä seuraaviin kommentteihin on hyvä lopettaa tämä viesti:

"Ekaa kertaa Conissa, ihan turistina koska pelimaailma on minulle melko outo. Ihan mahtavaa oli!" (id369, N31)

"Ropecon doesn't need a purpose. Ropecon is its own purpose. You don't ask why the wind blows or the river flows." (id90, M36)

Roolipelihuumoria

Tuloksia odotellessa roolipelihuumoria:

"Mikä on vampyyrien suosima Star Trek -sarja? Uusi sukupolvi."
"Vampyyrit tekevät sen pitkin hampain"
"Entit tekevät sen seisten"
"Kääpiöt tekevät sen kultansa kanssa"
"Roolipelaajat tekevät sen pöydällä"
"Figu-pelaajat tekevät sitä tuntikausia"

Että näin...




lauantai 19. tammikuuta 2013

Muodostavatko vastaajat yhtenäisen joukon?

Ovatko Ropecon 2012 kävijät yhteistä harrastajajoukkoa vai muodostuvatko he alaryhmiä? Toki jo vastaajien ikähaitari 10-49 vuotta kuvastaa vastaajien koostuvan eri elämäntilanteissa olevista ihmisistä, mutta nyt kiinnostuksen kohteena on harrastuneisuus.

Kyselyssä vastaajien kysyttiin kuinka usein he ovat harrastaneet taulukossa 1 olevia harrastuksia ja aikovatko he harrastaa niitä Ropecon 2012 tapahtumassa. Kysyttävät harrastukset oli valittu edellisenä vuonna toteutetun Ropecon-kävijäkyselyn perusteella. Niiden ajatellaan olevan roolipelaamisen lähiharrastuksia.


Pöytäroolipelit Liveroolipelit Historian elävöittäminen Keräilykorttipelit Miniatyyripelit Yksin pelattavat tietokonepelit Ryhmässä pelattavat tietokonepelit MMORPG:t Perinteiset lautapelit (esim. shakki, go) Modernit lautapelit Bofferointi Fantasia- ja/tai tieteiskirjallisuus Anime ja/tai manga Cosplay
En koskaan 49 117 258 99 179 4 64 133 5 14 133 7 48 256
Olen kokeillut 55 100 77 120 93 31 86 82 98 44 164 22 100 72
Jonkin verran 55 53 36 65 43 64 65 37 179 158 51 86 87 44
Olen harrastanut  säännöllisesti, mutta nyt en enää 85 59 23 89 55 88 80 86 86 59 40 81 85 11
Harrastan nykyäänkin säännöllisesti 169 84 19 40 43 226 118 75 45 138 25 217 93 30
Taulukko 1: "Kuinka usein olet harrastanut seuraavia asioita?" (n=413)

Kuva 1: "Kuinka usein olet harrastanut seuraavia asioita?" (n=413)


Vastaajien keskuudessa säännöllisesti harrastetaan eniten yksin pelattavia tietokonepelejä (54,7 % vastaajista), fantasia- ja/tai tieteiskirjallisuutta (52,5 %), pöytäroolipelejä (40,9 %), moderneja lautapelejä (33,4 %) ja ryhmässä pelattavia tietokonepelejä (28,6 %). Täten vastaajien keskuudesta ei nouse yhtä tiettyä harrastusta, joka kuvaisi heitä.

Kysytyistä harrastauksista historian elävöittämistä ei ollut koskaan kokeillut 62,5 %, cosplaytä 62,0 %, miniatyyripelejä 43,3 %, bofferointia 32,2 %, MMORPG:a 32,1 % ja liveroolipelejä 28,2 % vastaajista. Täten tapahtumassa on ollut monia harrastuksia, joita huomattava osa vastaajista ei ollut kokeillut koskaan. 

Toisaalta yksin pelattavia tietokonepelejä sekä perinteisiä lautapelejä oli edes joskus kokeillut 99 %, fantasia-/tieteiskirjallisuutta 98 % ja moderneja lautapelejä 97 % vastaajista. Näiden voidaan olettaa olevan niin yleisluonteisiä harrastuksia, että niillä ei voi profiloida vastaajia. Anime/mangaan oli ollut tutustunut 88,4 % ja pöytäroolipeleihin 88,1 % vastaajista, joten näitä voidaan pitää vastaajia melko yhdistävinä harrastuksina. Kun myös kokeilut poistetaan vastauksista, 74,8 % vastaajista kertoo pöytäroolipelanneen edes jonkin verran ja täten pöytäroolipelit vaikuttaisi olevan ainoa vastaajia yhdistävä harrastus. Tässä tulee tosin huomioida, että se ei kuvaa kaikkia vastaajia. Täten tulevissa analyyseissä vastaajat tulee jakaa kahteen ryhmään: (1) pöytäroolipelejä enintään kokeilleet sekä (2) vähintään jonkin verran pöytäroolipelanneet.


Mitä sitten pöytäroolipelejä enintään kokeilleet sitten harrastavat? Mitään yksittäistä ryhmää ei noussut näiden 104 vastaajan keskuudessa, mutta säännöllisesti harrastettavia harrastuksia olivat erityisesti anime/manga (25 vastaajaa), modernit lautapelit (16), liveroolipelit (15) ja cosplay (14). Ropecon 2012 tapahtumassa he aikoivat harrastaa erityisesti lautapelejä (40), fantasia-/tieteiskirjallisuutta (20), cosplaytä (18) ja liveroolipelejä (15). Huomaa, että heistä 55 eli 52,8 % oli kokeillut pöytäroolipelaamista, joten tästäkin näkökulmasta kyseinen harrastus yhdistää vastaajia edes hyvin löyhästi.


(c) http://www.flash-screen.com


19.1.2013 Tästä aineistosta voitaisiin kaikki 14 eri harrastusalaa erottaa omiksi ryhmikseen ja tehdä analyysit heille. Alustavasti oma intressini koskee vain pöytäroolipelaajia ja ehkä liveroolipelaajia, mutta katsotaan miten innostus vie mennessään! 
Seuraava askel tässä analyysissä olisi tehdä klusterianalyysi, mutta nyt on aika ruveta nukkumaan!